Sportief in de tropen

11 mei 2015

'5, 4, 3, 2, 1 en GO!' werd luid door de microfoon geschreeuwd. Alle ballonen die werden vastgehouden mochten de lucht in en samen met de kinderen gingen een leidster, stagiaire en ik van start aan de tien kilometer snelloop van Telesur. Er werd muziek gedraaid door heel Paramaribo, er werd gedanst en alle kinderen van het kindertehuis hadden een lach op hun gezicht. Dit alles maakte dat de tien kilometer sneller klaar was dan verwacht. Toen wij aankwamen in onze privé-tent stond het eten al op ons te wachten. Na het eten werden er spelletjes gedaan en werd er een dancebattle gehouden. Als afsluiting van de dag kreeg iedereen een goed gevulde tas met lekkers, een pet, een zonnebril en nog veel meer mee. Na deze vermoeiende, maar leuke dag stapten wij de bus in om terug te gaan naar het kindertehuis. Dit spektakel vond plaats op 1 mei, de dag van de arbeid, die ik nu naast in Nederland ook in Suriname heb mogen ervaren.

Een weekend is hier geen weekend als er geen leuke dingen worden gedaan als stappen of het bezoeken van één van de mooie bezienswaardigheden. Het stappen was natuurlijk al gedaan en met mijn huisgenoten hebben wij besloten om een kijkje te gaan nemen in de Vlindertuin gelegen in het district Lelydorp. Ondanks dat het gelegen is in een ander district kun je hier komen met de bus voor SRD 1,50. Dit is ongeveer vergelijkbaar met 0,40 eurocent. Wij waren de laatste in de bus en de buschauffeur gaf aan dat het nog een aantal kilometers lopen was vanaf de halte om aan te komen bij de vlindertuin en dit in de felle zon die Suriname kent niet aan te raden is. Hij week daarom af van zijn normale route en bracht ons met de bus naar de Vlindertuin. Wij hebben onze ogen uit gekeken in de Vlindertuin vanwege de verscheidenheid aan vlinders. Naast vlinders hebben wij ook schildpadden en slangen gezien. Van de gids kregen wij een rondleiding door de vlindertuin en zij vertelde meer over de verschillende dieren, de vlindersoorten en de transformatie van een rups tot een vlinder. Na nog te hebben genoten van een koud drankje besloten wij een taxi te bellen voor de lange weg richting de bushalte en vanaf daar weer op de bus te stappen naar Paramaribo.

Het eerste project waar ik samen met mijn medestagiaire aan wilde werken hebben wij succesvol afgerond afgelopen week. Het tweede project is met de directrice van het kindertehuis besproken en hier mogen wij aankomende weken mee aan de bak.. We hebben er zin in!

Anouk en ik hebben ein-de-lijk sushi gehad! Het restaurant zag er prachtig uit en de sushi was heerlijk. In plaatst van de prima banken bij Blue Sakura zaten wij nu met een kussentje drie uur lang op de grond. De mooie hakken waren voor niets uit de kast getrokken, want bij aankomst werden deze verwisseld voor sloffen.. Ook niet verkeerd! Dit zal trouwens niet de enige keer sushi zijn de komende maanden, want mijn vriendinnen hebben een sushipakket deze kant opgestuurd. In het pakket zat ook nog een boekje die ze langs hebben laten gaan bij familie en vrienden die er allen een stukje tekst voor mij in hebben geschreven. Door dit te lezen besefte ik weer hoe blij ik mag zijn met mijn familie en vrienden.

Dit weekend zijn wij met de taxi naar Overbridge gegaan om hier te overnachten. Dit is een plek aan de Surinamerivier middenin de Jungle. Bij aankomst werden wij geconfronteerd met de Surinaamse regenbuien die wij inmiddels al erg goed kennen. Na een aantal minuten werd de regen verwisseld voor zonneschijn en konden wij onze bagage uit de taxi pakken. Deze afwisseling tussen regen en zonneschijn ging tot ons spijt het gehele weekend door. Desondanks hebben wij een geslaagd weekend gehad waarbij we zaterdagavond hebben genoten van een gezellig sfeer en een heerlijke barbecue.

De stageweek is weer begonnen en vanavond kom ik in de nachtdienst. Nu nog maar even bezig voor school en daarna op naar het kindertehuis.
Tot snel! x

1. Karen:
    15 mei 2015
    Hoi Deef..en wederom een geweldig verslag van al je bezigheden in verweggiestan..TOP..xxxKarroe